
Robotika pályázat
2020 novenber végén kaptuk az értesítést, mely szerint a „Problémamegoldó gondolkodás és kreatív képességek fejlesztése robotok segítségével” című, NTP-MTTD-20-0072 azonosítójú pályázatunk nyert, tehát megvásárolhatjuk az iskola első LEGO robotjait, és elindulhat a robotika oktatása. Mi 3 db LEGO® Education SPIKE™ Prime robotot vásároltunk.
A pályázat célcsoportja az 5.b osztály volt, ahonnan 12 tanuló jelentkezett a szakkörre. A robotok, és egyéb szükséges eszközök beszerzése után 2021 februárjában elkezdődhetett a robotika szakkör.
Kezdetben a robot összeszerelését tanultuk meg. A programozási felületnek van egy útmutatója, az alapján raktuk össze az első működö robotot.
Majd ezután következett a programozás. A programozási felületnek nincs magyar nyelvű változata, így az angol nyelvűvel dolgoztunk. Ez egy kis nehézséget okozott azoknak a szakkörösöknek, akik német nyelvet tanulnak, de mivel csoportokban dolgoztunk, ezért kisegítették egymást.
Először azt tanultuk meg, hogy hogyan tudjuk a robotot mozgatni, hogyan tudjuk meghatározni, hogy merre és mennyit menjen. Méregettük a pálya hosszát, majd a mért értéket beállítottuk a mozgás távolságaként. Így egy labirintuspályán is végig tudott halani a robot, bár ehhez ismerni kellett a pálya alakját és paramétereit. Hosszabb távolságok esetén a tesztelést az iskola aulájában végeztük el. Ez az arra járó nem szakkörös diákok figyelmét is felkeltette, érdeklődve – és sokan irigykedve – nézték a robotozó szakkörösöket.
Az igazi megpróbáltatás csak ezután következett: a szenzorok használata és beépítése a robot irányításába. Három féle szenzorral dolgozhatunk: távolságmérő, színérzékelő és nyomásérzékelő szenzorokkal.
Hogy ne csak unalmas programozási feladatok sora legyen a szakkör, ezért élethelyzeteket kellett modellezniük, melyeket főleg a közlekedésből vettünk.
- Közlekedési lámpák figyelése, azaz a robot a zöld színű jelre elindul, a piros színűre megáll.
- Veszélyes megközelítés figyelése: egy adott távolságon belül észlelt tárgy esetén megáll, vagy elkanyarodik a robot.
- Ütközés érzékelése: ha a nyomásérzékelő benyomódik – mert a robot nekimegy valaminek -, akkor azonnal megáll.
A három szenzor egyszerre történő alkalmazásával pedig elkészítettük azt a „járművet”, amely figyelni tudja a közlekedési lámpákat, az előtte haladó forgalmat és az ütközést is. Ennek az összetett programnak az elkészítése már fejlettebb logikát és figyelmet igényel, ami az egész pályázat célja volt. Öröm volt látni, hogy egyre nehezebb feladatokat képesek megoldani. A robotika egy olyan lehetőség, amivel játékos formában lehet a gyerekek logikus gondolkodását, kombinációs készségét fejleszteni.
A pályázati program részeként két tanulmányi kiránduláson vehettek részt a szakkörösök.
Az első Budapesten, a Kockaparkban volt, ahol az LEGO elemek összeépítésének „művészetét” csodálhatták meg a gyerekek. Kastélyok, várak, és egyéb más, nagyon sok türelmet és ügyességet igénylő építményt láthattunk. És egy nem tervezett élmény is várt bennünket: egy olyan robot, amely az összekevert Rubik kockát a színszerzorral végigpásztáz, majd a „látott” kép alapján pár másodperc alatt kirakja.
A második kirándulásunk célja a Mercedes Benz kecskeméti gyára lett volna, ahol az ipari robotok működését tudtuk volna megfigyelni, de sajnos a gyár a vírushelyzet miatt nem fogad látogatókat. így módosítani kellett a tervet, és a Neumann János Egyetem GAMF Műszaki és Informatikai Karának robotika részét nézhettük meg. Itt is lárhattunk ipari robotokat, valamint pályaválasztási célból is hasznos volt, mert olyan információkat hallhattak a tanulók, amik az informatika felé irányíthatja őket.
A pályázat zárásaként egy családi foglalkozáson vettek részt a szakkörös tanulók, a szüleik és testvéreik. Ezen a résztvevők egy tájékoztatót hallhattak a pályzatról, és a gyerekek az általuk előkészített robotok segítségével bemutatták tudásukat a hozzátartozóknak. Majd Papp Attila, a Kecskeméti Vásárhelyi Pál Általános Iskola és AMI tanára vezetésével egy interaktív foglalkozáson keresztül ismerkedhettek meg a LEGO robotcsalád más tagjaival (EV3 és WeDo).
Köszönjük a Nemzeti Tehetség Program támogatását, és a lehetőséget, hogy Izsákon is tanulhatnak robotikát a gyerekek!
