Fenntarthatósági témahét 2022. április 22-26.
A tanév egyik legnagyobb környezettudatos magatartás formáló „megmozdulása” a 2022. április 22-26 között megvalósuló fenntarthatósági témahéthez kapcsolódás a környezetvédelem jegyében. A program keretében a 4. és 7. évfolyam tanulói ellátogattak a város szennyvíztisztító telepére. Laki Zoltán és kollégái mindenre kiterjedő tájékoztatást nyújtottak a szennyvíztisztító működéséről.
Az ott halottakról és látottakról tanulóink beszámolót készítettek:
Osztálytársaimmal és a másik negyedik osztállyal egyik délután a szennyvíztisztítóhoz bicikliztünk. Amikor odaértünk, már vártak ránk az ott dolgozók. Az egyik bácsi elmondta, hogy működik a szennyvíztisztítás: első lépés a szűrés, majd mérés után a homok és a zsír szétválasztása. Ezután minőségi mérés következik, majd a szerves anyagokat távolítják el. Végül eltávolítják a kémiai anyagokat is és ülepítik az iszapot. Ezt követően, ellenőrzés után, a tisztított víz a csatornába kerül. Miután ezt meghallgattuk körbevezettek minket, s megis nézhettük a medencéket. Saját szemünkkel láttuk a szennyvizet. Ezután bementünk az irodába, megnéztük a szennyvíztisztító telep térképét. Mindenki kapott egy szórólapot is. A kirándulás végén visszabicikliztünk az iskolába. Nagyon tetszett nekem ez a kis kirándulás, mert sok érdekes dolgot láttam. Rábaközi Anna 4.a
A fenntarthatósági témahét keretében iskolánk minden évfolyama valamilyen programon vett részt egy délután keretében. Mi nyolcadikosok rövid kerékpártúrával egybekötve az izsáki szennyvíztisztító telepet látogattuk meg. A telep vezetője rövid előzetes tájékoztatót tartott, amelyben megtudtuk, hogy 2 környékbeli település (Ágasegyháza és Orgovány) nyers szennyvize is erre a telepre folyik be az izsákival együtt. Az is kiderült számunkra, hogy a lakosság sajnos nagyon gondatlan és minden féle olyan anyagot is beledob az otthoni lefolyókba, amelynek egyébként a hulladékgyűjtőkben lenne a helye. Azt is megtudtuk, hogy a pandémia idején ahol magasabb volt a megbetegedési szám a szennyvízből vett mintákkal folyamatosan ellenőrizték a vírushelyzet alakulását. Ez ezen a telepen is így történt. S végül kiderült az is, hogy a technológiának és a biológiai és kémiai eljárásoknak köszönhetően egy hosszú folyamatot, vagyis a szennyvíz átalakulását tiszta vízzé, hogyan lehet 48 órára rövidíteni. Majd 2 külön csoportban folytattuk az ismeretgyűjtést a szennyvíztisztítás menetéről. Legelőször a gépházban jártunk, amely árammal látja el a telepet, így ez az egész rendszer lelke. Majd láthattuk, hogy a beérkező nyers szennyvíz egy elosztóba érkezik és két medencébe folyik. Ott elsőként egy rács, egy zsírfogó és egy homokfogó segítségével megszűrik a sok-sok nem oda való szennyeződéstől, majd a medencékben lévő levegőztető biztosítja, hogy a szennyvíziszap ne ülepedjen le a medence alján. Az később szivattyúk segítségével egy tárolóba kerül, s komposzt minőségű iszapot préselnek belőle. Az iszap tetején lévő „tiszta” víz átbukik egy vályún keresztül, majd átfolyik több szűrön, s végül egy kisebb medencébe kerül amelynek vize már olyan, mint egy természetes tó vagy folyó vize. Ez a tisztának mondható víz kerül a telep mögötti kanálisba. Szerencsére az izsáki telep legkorszerűbb külföldi és a hazai szennyvíztisztítási tudást is ötvözi. Látogatásunk végén egy „szennyvíz etikett” szórólappal lettünk gazdagabbak, amely csupa hasznos infót tartalmazott számunkra.
Véleményünk szerint hasznos volt a látogatás, mert megismertük, hogyan is történik a szennyvíztisztítás, milyen lépései vannak. Másrészt kiderült számunkra, hogy leginkább mi, lakosok tudjuk befolyásolni, elrontani a szennyvíz összetételét. Ezért kérünk mindenkit, hogy semmi olyan anyagot, szemetet, hulladékot ne dobjon otthon a szennyvízbe, ami nem oda való.
Ha betartjuk a szabályokat, mi magunk tudjuk leginkább megóvni a környezetünket.
Csík Iringó Judit, Dubecz Vanda, Molnár Maxim, Papp Zsuzsa, Szondy György, Aczél Kevin 8.osztályos tanulók
A munkaközösség által szervezett programokat az osztályfőnökök, szaktanárok, napközis kollégák segítségével valósítottuk meg. Az év tapasztalata, hogy a programjainkon a tanulók és a szülők is szívesen vettek részt, jól érezték magukat. Egyre több az a tanuló, akinek fontos a környezet szépségének kialakítása, a meglévő értékek védelme. Rövidtávú tervünk, hogy iskolánk előtt is kialakítsunk a „Cseppet sem” program keretében egy használt olajgyűjtő szigetet, amelynek bevételével a Diákönkormányzatot, illetve további ökoiskolai célok megvalósítását támogassuk. Hosszútávú célunk, – mely továbbra is az egyik legfontosabb feladatunk- a tanulók környezetvédelmi szemléletének formálása, érzékenyítése, a környezettudatos magatartás kialakítása. Ebben továbbra is számítunk a szülők segítő támogatására.
Sok tervünk vár még megvalósításra a következő években, remélhetőleg egyszer elnyerjük az örökös ökoiskola címet is.
Környezetvédelmi csoport