A munkacsoport beszámolója
Munkaközösségünk tevékenységét iskolánk környezeti nevelési programja határozza meg elsősorban. A környezeti nevelés, a fenntarthatóság pedagógiájának elvei nemcsak a tanításban érvényesülnek, hanem az iskolai élet egész területén, a hétköznapokban is. A tanítási órákhoz kötődő tartalmak az iskola helyi tanterve szerint valósulnak meg.
2021/22-es tanév első félévében a környezetvédő csoport a munkatervnek megfelelően, a félévre tervezett programokat megvalósította.
Folyamatos volt a kapcsolattartás az DÖK-kel, más munkaközösségekkel, valamint diákjaink ötleteit is beépítettük a programjainkba.
A külső kapcsolatok mélyebb ápolása szüneteltetésre került a jelenlegi járványhelyzet miatt.
A fotók készítéséhez felelőst választottunk, valamint az iskola honlapjának üzemeltetőjével is együttműködtünk. Híreink, programjaink megjelentek az iskola honlapján, az osztályok facebook és messenger csoportjaiban is, így a szülők is tájékozódhattak programjainkról.
- A tanév elején szelektív hulladékgyűjtés bevezetésére is sor került. Szeptember hónapban minden terembe a szelektív hulladékok gyűjtésére kukákat helyeztünk el, illetve folyosónként 1-1 komposztos kuka került kihelyezésre, melyek beszerzését a Tankerületi Központ finanszírozta. Ezeken kívül tantermenként külön gyűjtőedénybe gyűjtjük azokat a hulladékokat, melyeket az udvaron elhelyezett komposztálóba ürítünk.
- Szeptember 20-án a takarítás világnapja alkalmából teremtisztasági versenyt szerveztünk. Az értékelő zsűri munkájában részt vettek iskolánk takarító munkatársai is. Minden tiszta terem jutalom matricát kapott a terem ajtajára.
- Immár második alkalommal került megszervezésre iskolánkban az Európai Autómentes Nap, melynek alkalmából, az iskola tanulóinak és dolgozóinak többsége gyalogosan vagy kerékpárral érkezett aznap. Érkezéskor elismerő pecsétet kaptak.
- Az állatok világnapja alkalmából a DÖK szervezésében megszervezett kisállatbemutató során igyekeztünk felhívni a gyermekek figyelmét a felelős állattartás fontosságára. A témát az alsó és felső tagozaton egyaránt feldolgozták olvasmányokkal, fogalmazásokkal, énekekkel, keresztrejtvényekkel, szövegértési feladatokkal a tanórákon.
- Októberben a kézmosás világnapja alkalmából figyelemfelhívó plakátok lettek kihelyezve az aulában, valamint az osztályok oktató tananyaggal ismerkedhettek meg, a járványügyi helyzetre való tekintettel kiemelt figyelmet fordítottunk az alapos kézmosás elsajátíttatására és gyakoroltatására.
- Novemberben a 2. és 3. évfolyam tanulói közös faültetésen vettek részt, a Tegyünk Izsákért Egyesülettel karöltve.
- A munkatervben foglaltaknak megfelelően előkészítésre kerültek az udvaron termőfölddel megtöltve azok a magas ágyások, amelyekbe az 5. évfolyam tanulói majd az időjárás kedvezőbbre válásával megkezdik a munkálatokat.
- A hideg beálltával az iskola udvarán a madarak etetéséről madáretetők kihelyezésével gondoskodtunk. Erre a kezdeményezésre tanulók figyelmét is felhívtuk, akik otthonaikban is elkezdték a madarak etetését.
- A fenntarthatóság jegyében ajándékokat készítettünk karácsony előtt, főként természetes és újrahasznosított alapanyagokból. A nagy érdeklődésre való tekintettel a későbbiekben is meg szeretnénk szervezni ezt a programot, hagyományteremtő célzattal.
- Az ünnepre való készülődést színesítettük közös mézeskalács készítéssel. Osztályonként karácsonyváró, játék- és teadélutánok megtartására is sor került.
- Az idén is kiemelt figyelmet kapott a Kolon-tó és környezete, védelme. Január 22-én tantestületi túrát szerveztünk a Kolon-tóhoz.
A munkaközösség által szervezett programokat az osztályfőnökök, szaktanárok, napközis kollégák segítségével valósítottuk meg. A félév tapasztalata, hogy a programjainkon a tanulók szívesen vesznek részt, jól érzik magukat a foglalkozásokon. Egyre több az a tanuló, akinek fontos a környezet szépségének kialakítása, a meglévő értékek védelme.
Hosszútávú célunk a tanulók környezetvédelmi szemléletének formálása, érzékenyítése, a környezettudatos magatartás kialakítása. Ennek érdekében megkezdtük az előkészületeket az Ökoiskolai cím megszerzésére, amelyhez reményeink szerint sikeres pályázatot nyújtunk be február 21-ig.